Var e vi på väg

En blogg om vår resa genom Syd och Centralamerika!

Buenos aires 21-25dec

Publicerad 2013-12-25 21:29:00 i Allmänt

God jul!
Vi har spenderat 5 dagar i en stad som mer och mer har förvandlats till en bastu.
Första dagen blev det fokus på att växla dollar till pesos. Efter lite tips från en kille på hostlet lyckades vi få tag i en snubbe på Florida street som kunde ge oss en bra kurs. Nöjda tog vi det lugnt resten av dagen.

Dag två gjorde vi en egen stadsvandring, med hjälp av tripadviser, och såg plaza del mayo, casa rosada, metropolitana katedralen, kongressen och andra historiska saker. Samtidigt lärde vi oss om självständighet, evita, att delar av casa rosada var ritad av en svensk arkitekt och allt annat viktigt. Otroligt bildande.

Tre. Tog vi bussen ner till arbetarklassens del av staden, la boca. Här faNNs mycket historia att suga in. Båtar som hade kommit till staden under åren hade material som de använda att bygga många av husen, där av de många olika färgerna och här finns även maradonas modersklubb, boca junior. De ska vara Argentinas bästa lag och de spelar i svenska färgerna gult och blått. Enligt historien sägs det att de sa att det näst ankommande fartygets flagga fick bestämma deras färger och det var en svensk båt. Heja Sverige!
Vi vandrade runt i nån timme, och trillade såklart in på ett bageri där vi köpte gooood fika! (Tyvärr har de våg på hostlet)

På kvällen tänkte vi att vi skulle våga oss på lite nattliv. Vi hade fått många tips om att se en trumshow som var varje måndag, la bomba. Dit tog vi oss också och vi träffade på några chicos utanför som bjöd på lite öl och chips, tog oss in på stället och förklarade att vi skulle prova drycken fernett+Cola. Visst gjorde vi det, smakade skit, men "it's okey" sa vi till dem med ett leende.
Trumshowen imponerade inte speciellt mycket på oss och efter en timme drog vi vidare för att prova på en mexikansk restaurang som vi också fått tips om. Där mötte vi även upp Karins vän Elvira och hennes två argentinska kusiner. Trevligt var det och god mat. Sen skulle vi åka hem och här började la bomba drinkarna göra oss trötta. Lång vandring, stängd t bana, lång vandring igen och äntligen en buss, lyckades vi komma hem.

Dag fyra, även kallad julafton, kunde vi konstatera att det där med nattlivet inte var vår grej. Vi tog det lugnt hela dagen, skypeade med våra familjer ocj drömde om julskinka, julmust oc gravad lax. En fin middag tänkte vi ändå avnjuta under kvällen. Lättare sagt än gjort, en timmes vandrande och panik köp av en chipspåse i Palermo insåg vi att allt var stängt. Vi lyckades tillslut hitta en pizzeria och kunde mätta våra magar.
Det vat ändå mysigt att gå runt i stan och se folksamlingarna i katedralerna och alla som var på väg till olika middagar. Ja de börjar ju fira julen kl 00.00 och håller på under natten. Detta kunde vi märka tillbaka på hostlet där de var full rulle och under natten vaknade vi av smällare som lät som bomber och fick hela huset att vibrera. Ja de är inte kloka..

Värmen har stigit hela tiden och idag är det 39 grader. Vi har ändå vandrat runt i hamnen, med svett forsande överallt på kroppen. Eftersom vårat firande igår inte blev som vi velat, tog vi och unnade oss en fin lunch.  Bra avslut!