Var e vi på väg

En blogg om vår resa genom Syd och Centralamerika!

Puerto viejo 16-22 februari

Publicerad 2014-02-25 22:56:00 i Allmänt

Att ta oss till puerto viejo i costa rica gick smidigt, även om det var lite läskigt att vandra över bron med stora hål för att komma över gränsen. Väl framme hade vi ingen aning om var vi skulle bo. Vi valde dock snabbt bort det hippa stället där alla backpackers bodde i tält och hängmattor. Två gubbar med varsin ölburk i handen håvade in oss och visade oss till enligt dem "stans bästa hostel" samtidigt som de berättade att de inte alltid var så slitna. Nänä.. Vi tyckte ändå att hostlet såg okej ut och vi fick ett eget hus för en billig peng. Folket bestod mest av trubadurer, typer som ville vara udda, lite vanligt folk och knarkiga gubbar.
Vi trivdes bra i vårat hus, trots en del stök som hördes under nätterna.
Näst sista natten vaknade Mathilda, i tron att även Karin var vaken, av att nån/ något skrek i panik. Det var svårt att uppfatta vad det var, men det lät fruktansvärt och som att nån/ något verkligen led. Samtidigt var drt massa bankande och detta höll på ett bra tag. Tanten i huset bredvid gick ut och frågade om det var en människa eller ett djur "i don't know. An animal i think" svarade en loj hillbilly amerikan. Nästa dag frågade vi receptionen vad skriken hade varit och han berättade att det var en gubbe som bodde på hostlet som började skrika och de fick slå in hans dörr. Där inne hittade honom och ca 15 använda sprutor och gubben
hade sprutat in kokain fel.Knarkiga som sagt...

Vårat hus & vakthund

"sleeping beauty", som inte vaknar av lite knarkstoj.

Vi ägnade dagarna på den närmsta stranden där vi stekte i värmen, lyssnade på Peter LeMarc och provade på litchi, vilket var en succé! Gott gott. Även hemma i vår stuga dunkade vi Peter LeMarc i timmar, sjöng med och konstaterade för varandra att han är jävligt bra.

Färsk mjuk cocosnöt

Gott med litchi

Pulled chicken

Sista dagen ville vi ändå se lite annat och hyrde därför varsin cykel. Precis när vi ska börja trampa ser vi två rufsiga pojkar komma gående. Javisst var det josh och blake som vi igen skulle snubbla på.
Vi cyklade längs stränder och djungel i ett väldigt långsamt behagligt tempo. Njöt gjorde vi för fullt och efter en mil och en del omkörningar var vi framme vid den sista stranden. Här var det mer svalkande och mindre folk. Karin tyckte även att hon såg Marit Bergman, så även det kunde vi glädjas åt tills vi kom hem och hon googlade bild på Marit..
Vägen hem blev ännu bättre då vi träffade på flera djur. Först fick vi hälsa på en sengångare som perfekt langade en pose. Sedan såg vi ett gäng apor och sist en papegoja. En jävligt bra dag och nästa dag toppade vi med en god frukost innan vi hoppade på bussen mot nästa stopp.

Njuter!

Vrålapor

Snygg sengångare

Vi har blivit grötfrälsta

Indiskt

Bocas del toro 12-16 februari

Publicerad 2014-02-22 04:43:00 i Allmänt

Vi kom fram till bocas del toro en tidig onsdagsmorgon. Vi hade inte bokat något boende i förväg men hade fått två tips på ställen av Hanna, ett mer lugnare och ett mer partyhostel. Vi hamnade tillslut på partyhostlet mondo taitu eftersom det var fullt på många andra ställen. Det var billigt att bo där och vi hamnade i ett rum för 4 som vi delade med två lugna snubbar.

Första dagen tog vi oss över till en strand på en närliggande ö, schysst liten strand med palmer och bajsluktande byrackor. Vi avnjöt en god lunch bestående av sjömat(seafood), som Mathilda så fint kallade det, engelskan och spanskan gör att man tappar svenskan, likt de stora svenska utlandstjärnorna (Viktoria Silvstedt)

Gott med sjömat!

Nästa dag åkte vi iväg på en snorkelutflykt, det var vi två och två snubbar från Kanada. De berättade att de hade snorklat en del tidigare och att det fanns stora hajar utan tänder i dessa vatten. Karin kände sig lite skrämd men vi tänkte yolo! Under själva snorklingen var det vi två som var modigast, snubbarna cirkulerade mest vid båten, medan vi simmade långt bort och in i "vassen". Så långt bort att båten med instruktör, chaufför och kanadensarna fick vänta ett bra tag på oss när vi skulle ta oss tillbaka till den. Några hajar såg vi inte utan mest småfisk, 1svärdfisk och 1 bläckfisk.
Efter snorklingen åkte vi iväg till en strand som hette red frog beach. Vi solade fram tills kl.5 då vi hade beställt en taxibåt hem. På bryggan möttes vi av vår chaufför som stank sprit, det var bara att gilla läget och som tur var gick det bra!

red frog beach

Sen var det allahjärtansdag och just som vi ska gå ner och käka frukost ser vi två bekanta nyllen cykla förbi nere på gatan. Dessa två nyllen hade även sett oss uppe på balkongen och visst var det josh och blake, som vi träffade i Panama. Vi bestämde att vi skulle ses och dricka lite öl senare på kvällen.

Vi har under vår resa inte haft något större festbegär utan det har blivit någon öl där och någon drink här. Men denna fredag kände vi att det var dags för lite fest. Det började på hostlet där vi tog några öl och snackade med bartendern, som likt Hanna hade fått en tatuering av " a guy called Guy". Efter ett tag dök våra "dejter" för kvällen upp, australienarna..

Vi beslöt oss för att dra till ett ställe som hette Iguana, där var det ladies night = gratisdrinkar= farligt. Följt av shots, mer drinkar och en ölsveparvideo till fotbollslaget där hemna..

Fulla som kastruller blev vi och som bekant har lilla Karin en känslig mage vilket resulterade i lite spyor i vattnet, sedan väntade en tidig hemgång med mer spyor och snubbel inne på rummet. Mathildas kväll fortsatte och hon festade vidare med australienarna och dansade på scen och i ring. Hon fick sällskap hem och kom in på rummet, vem som släppte in henne är oklart. Morgonen efter vaknade vi iallafall upp liggandes som två små knyten, båda två i mathildas nederslaf. Vi var glada över att se varandra och insåg att det fanns en hel del minnesluckor från kvällen innan. Men oj vad kul vi hade det, många skratt, speciellt dagen efter!

lite bakis

Lite mindre bakis

Smarta som vi är hade vi bokat in en liten dagstur under vår bakisdag, 10.00 gick båten. Mathilda vinglade ner till köket och lyckades steka oss lite välbehövliga pannkakor(hälften av smeten hamnade på golvet) Turen vi åkte på var värdelös, vi mådde piss och den levererade inte alls det de hade lovat, det skulle vara häftig snorkling och 3-4h på en fin strand, vi uppfattade att vi satt på en restaurang mestadels av tiden.

inte så pigg

Bakisgott, väldigt god glass med kakor

Efter det var vi klara med bocas och var redo att bege oss mot Costa rica!

Panama City 9-11 februari

Publicerad 2014-02-18 03:33:00 i Allmänt

Efter den fantastiska seglingen åkte vi till Panama city. Vi hade absolut noll förväntningar och ingen aning om vad vi skulle göra i storstaden. Hostlet vi bodde på var stort och rymligt och stora badrum. Det var riktigt skönt efter att ha trängst på en segelbåt.
Första dagen i staden hyrde vi cyklar och trampade till den äldre delen. Där åt vi såklart god mat, tittade lite och cyklade hem. Cyklingen var himla skoj!

redan dagen där på skulle vi åka vidare till Bocas del toro, men inte förens sent på kvällen. Vi gick till ett av de största shoppingmalls de har i staden och där fanns det måååånga affärer. Ja vi började med att äta..
Mathilda som redan har en väska med övervikt lyckades hitta tre klänningar och en kofta. Karin köpte en klänning och ett linne, nöjda gick vi därifrån.

Vi delade taxi till busstationen med australiensarna Josh och Blake som vi delat rum med. Trevliga stollar som vi senare skulle träffa på igen i Bocas..

San Blas 4-9 februari

Publicerad 2014-02-11 18:11:24 i Allmänt

Till tonerna av latar som havet ar djupt och stormande hav hade vi varmt upp infor den kommande seglingen.kl 19.00 skulle vi alla samlas vid baten for avfard. Vi som gillar att vara i god tid var dar redan en timme innan och fick ta emot alla de andra. Vi skulle vara 11 st pa baten plus kapten och kokerska (som visade sig vara kaptens flickvan, stor alderskillnad). Den ena efter den andra kom och det var variernade nationaliteter canada, japan, korea, australien, holland, nya zeeland, sydafrika och sa vi!
Vi hade laddat upp med sjosjukepiller och tur var det, eftersom de forsta 36 timmarna skulle spenderas pa oppet hav. Packningen stoppades undan, sangar fordelades och vi kastade loss. Det borjade gunga ratt rejalt pa en gang, sa vi alla forsokte stapplande ta oss till sangarna. Vi tror att mathilda var den enda som lyckades borsta tanderna i guppandet. Val i sangen blev det inte mycket somn, lador och skapsluckor flog ut och man sjalv flog runt i sangen (som tur var aldrig ur).
Forsta dagen var som sagt pa oppet hav och vi fortsatte knapra vara piller och spyan kunde undvikas. Det som ocksa var trakigt var att kaptenen, paul alltid hade motorn pa, aven nar seglen var uppen och den riktiga seglingskanslan infann sig aldrig. Vi njot pa ratt bra anda och nar det borjade hoppa och simma delfiner vid baten var vi lyckliga!

Andra natten ville de tva hollandrna Dennis och Michelle byta sang med oss. Vi hade fatt en dubbelsang och de hade fatt varsin liten i foren. De hade svart att fa plats i de sma sangarna och hade inte fatt nan somn forsta natten. Vem hade det egentligen, men snalla som vi ar gick vi med pa bytet medan de andra sa att vi var knappa. Vi trangde in oss i foren med candensaren Bruce och koreanen sunea. Ja dar gungade det som mest, var trangast och varmast. Mathilda fick overslafen och nar hon lagger sig till ratta sager bruce "I hope you dont fall down. You know the guy that slept there last night fell down twice on me" "oh okey, yeah hope so.." Sen gav han tips om att lagga en kudde vid hoften och alla tips kandes mycket valkomna. Den natten sov vi inte mycket, men vi lyckades ater igen halla oss i sangarna. Uppvaknandet var desto skonare, vi var antligen vid san blas oarna.

Kanslan av att vi var med i robinsson infann sig snabbt pa de ode paradis oarna dar coccosnotter foll titt som tatt. Forsta dagen gav vi oss ivag pa en snorkeltur tuillsammans med sydafrikanen Amy. Hon med en kondom pa ena handen, efter att hon ramlat i gungande och fatt ett djupt stort sar langs ena fingret. snorklandet var amazing, som de andra skulle beskriva det,men som vi beskriver som ja faktiskt valdigt haftigt. Vi sag stora rev med manga fiskar och vi hade fatt lana med oss Bruce undervattenskamera sa vi kunde ta ngra schyssta bilder. Bruce som for ovrigt var den roligaste vi traffat pa lange. Han lyckades branna sig rejalt redan forsta dagen oh hade en snygg glasogonbranna. Detta var nagot han garna skojade om "when you come home you will say, do you remember that canadien guy with the sunburn" och vi alla skrattade hogt. Aven nar hans ansikte borjade bloda var hans humor pa topp. En riktigt kul karaktar.

Vi kunde sova bra denna natt nar vi lag ankrade och nasta dag tog vi oss vidare till en ny o. Denna var lite storre, men ocksa helt folktom forutom den familjen som bodde pa on. Vi hittade en fin bit strand dar vi lag hela formiddagen solade, badade och njot. Efter en stund kom Bruce och australienaren Brent med varsin coccosnot och vi fick smaka. Det var amazing! Vi kande att vi ocksa ville hitta notter att oppna. En liten tur och vi hade hittat flera stycken nu var det bara att fa upp dem... Med hjalp av en stor snacka borjade vi sla pa vasin not. Karin lyckades fa upp den forsta snabbt och det rann ut coccosmjolk som hon sprang runt och hallde i folks munnar. Det smakade inte ackligt, men inte gott heller. Nar hon oppnat den helt visade det sig att den var dalig och Bruce som gladeligen druckit borjade nu spotta i vattnet. karin fortsatte oppna notter, men de alla visade sig vara daliga och Mathilda kampade pa med sin. Ja javlar vad hon kampande med en pahejande Bruce bakom sig "almost there!" "wow she has a good determenation" "I would love to film this". Coccosskal i hela ansiktet och handerna skakade av anstraningn, sa ja visst hade han ratt. Tillslut gick den upp och den smakade fantastiskt, den godaste av alla papekade Bruce snallt.

Lunchen grillades pa stranden och sedan gav vi oss ivag pa en photosession.

Efter att vi plaskat runt i vattnet hela dagen hade Mathilda fatt rejal russinhud mellan fungrarna och sar pa handen efter att han brytit av coccos (eller sa ville hon vara som amy). karin ville inte vara samre och ville dokumentera sitt sar pa tan.

Dag tre skulle vi ta oss till det sista stoppet, som ocksa var det samsta. Har var det mycket batar (tre stycken med svensk flagga) och pa en av oarna var den en camping med mycket folk och hog musik. Den skona kanlan forsvann lite och pa det gick aven toaletten pa baten sonder.
Med varsin flytbrada och simfotter tog vi oss ivag pa en simtur mellan olika oar. Vi verkligen njot nar vi simmade runt och sa till varandra "Det har ar sjukt. Synd att det snart ar over" Sen nar vi sag alla svenska flaggor borjade vi anda langta hem lite lite och sa "fan vad gott det vore med sill och potatis nu. Sverige, varldens basta land"
Pa vagen tillbaka hade vi glomt det Paul sagt om att planera hur vi ska ta oss for att inte simma pa korallrev. Vi kande plotsligt hur bradorna som vi lag pa trycktes fast och vara armar och ben skrapades mot korallerna. Det sved rejalt och vi hade panik dar i vattnet eftersom vi hade svart att komma loss. Men loss kom vi och ajande fortsatte vi simma mot baten. Val uppe pa baten syntes inte en skrama och tur var val det, da slapp va beratta for alla andra.
Maten pa baten hade varit riktigt god eller delicious som de andra beskrev det (ja vi tyckte att de tog i med sina beskrivningar emellanat) men snackset denna dag var vart det. Det vi fick var namlingen hummer och vi at med stor njutning i solskenet.
Sista natten korde paul oss till hamnstaden Portobelo.

I Portobelo fick vi vanta nagra timmar pa att bli instamlpade.Vi kunde konstatera att det varit en fantastisk tid pa havet och det basta vi gjort hittills!

Dennis med sin egenbyggda laddare

Nar man varit ifran internet ett tag

var vi alla helt inne i vara telefoner

Utom Bruce som glomt sin telefon pa baten. Han satt och smorjde sina brannskador med aloevera

Cartagena 30jan -4 feb

Publicerad 2014-02-11 02:49:46 i Allmänt

Vi kände för att transportera oss fort ännu en gång, därför tog vi flyg från Ecuador till norra Colombia. Efter två flygningar var vi framme i Cartagena, vi fick en bra känsla direkt, solen sken och människorna där kändea väldigt glada och trevliga. Helt klart en av de bättre städerna!

En av anledningarna till att vi snabbt tog oss till denna stad var för att vi började känna oss sugna på Centralamerika och den segling som skulle ta oss dit. Redan första dagen letade vi upp ett företag som anordnade denna tripp från Colombia till Panama, de verkade seriösa så vi bokade. Nu var det bara att njuta av denna stad i några dagar innan det var dags att ge sig ut till havs.

Vi vi hängde på stranden som låg 20min från vårat hostel, det var nästan outhärdligt varmt från och till, men vi har längtat efter värme och nu fick vi värme. En dag tog vi en båttur ut till stranden playa blanca, en fin vit strand med turkost vatten. På båtturen ut till ön fick vi beskåda något mycket märkligt. Båten saktar plötsligt in och en bit bort ser vi två små träbåtar
(Poccahontasbåtar) komma emot oss i full fart, i båtarna sitter ett gäng pojkar. Vi sitter som två frågetecken och inväntar vad som ska ske. De kör fram sina båtar upp till vår och halvklätttar på båten för att sedan slänga sig i vattnet och helt naturligt börjar alla andra på båten gräva efter mynt att kasta i åt pojkarna. En liten
flicka som ville ge pengarna i handen på pojken blev uppläxad och tvingades sedan att kasta i dem så att pojkarna fick "jobba" lite för pengarna. Alla på båten skrattade och stojade förutom två stycken, det var vi två som satt där förskräckta över vad vi precis hade sett.
Stranden vi kom fram till var iallafall underbar, vi unnade oss massage och åt firre och drack lemonad!

Annars hände det inte så jättemycket här, vi strosade runt i den fina miljön, hängde mycket i mataffären, testade lite konstiga frukter och käkade coleslaw tre dagar i rad.

Guayaquil 28-30 jan

Publicerad 2014-02-02 01:57:00 i Allmänt

Det blev en snabbvisit i Ecuador, vi tog oss hit för att sedan kunna flyga vidare till norra Colombia!

Flygplatsens taxfree
Staden var den tråkigaste hittills, det enda roliga var typ att det fanns ett shoppingmall. Vi har också insett att vi inte behöver äta varje måltid varje dag ute och lagade därför lite egen mat.

Körvmacka och ägg

Frukosten

På denna plats hände det alltså inte mycket, vi var ute på en långpromenad, kollade lite svtplay och träffade några norskor som var där på bibelskola.
Tv-bänk
Försöker träna men det leder mest till att tarmen blir kvitt sina gaser