Var e vi på väg

En blogg om vår resa genom Syd och Centralamerika!

Bocas del toro 12-16 februari

Publicerad 2014-02-22 04:43:00 i Allmänt

Vi kom fram till bocas del toro en tidig onsdagsmorgon. Vi hade inte bokat något boende i förväg men hade fått två tips på ställen av Hanna, ett mer lugnare och ett mer partyhostel. Vi hamnade tillslut på partyhostlet mondo taitu eftersom det var fullt på många andra ställen. Det var billigt att bo där och vi hamnade i ett rum för 4 som vi delade med två lugna snubbar.

Första dagen tog vi oss över till en strand på en närliggande ö, schysst liten strand med palmer och bajsluktande byrackor. Vi avnjöt en god lunch bestående av sjömat(seafood), som Mathilda så fint kallade det, engelskan och spanskan gör att man tappar svenskan, likt de stora svenska utlandstjärnorna (Viktoria Silvstedt)

Gott med sjömat!

Nästa dag åkte vi iväg på en snorkelutflykt, det var vi två och två snubbar från Kanada. De berättade att de hade snorklat en del tidigare och att det fanns stora hajar utan tänder i dessa vatten. Karin kände sig lite skrämd men vi tänkte yolo! Under själva snorklingen var det vi två som var modigast, snubbarna cirkulerade mest vid båten, medan vi simmade långt bort och in i "vassen". Så långt bort att båten med instruktör, chaufför och kanadensarna fick vänta ett bra tag på oss när vi skulle ta oss tillbaka till den. Några hajar såg vi inte utan mest småfisk, 1svärdfisk och 1 bläckfisk.
Efter snorklingen åkte vi iväg till en strand som hette red frog beach. Vi solade fram tills kl.5 då vi hade beställt en taxibåt hem. På bryggan möttes vi av vår chaufför som stank sprit, det var bara att gilla läget och som tur var gick det bra!

red frog beach

Sen var det allahjärtansdag och just som vi ska gå ner och käka frukost ser vi två bekanta nyllen cykla förbi nere på gatan. Dessa två nyllen hade även sett oss uppe på balkongen och visst var det josh och blake, som vi träffade i Panama. Vi bestämde att vi skulle ses och dricka lite öl senare på kvällen.

Vi har under vår resa inte haft något större festbegär utan det har blivit någon öl där och någon drink här. Men denna fredag kände vi att det var dags för lite fest. Det började på hostlet där vi tog några öl och snackade med bartendern, som likt Hanna hade fått en tatuering av " a guy called Guy". Efter ett tag dök våra "dejter" för kvällen upp, australienarna..

Vi beslöt oss för att dra till ett ställe som hette Iguana, där var det ladies night = gratisdrinkar= farligt. Följt av shots, mer drinkar och en ölsveparvideo till fotbollslaget där hemna..

Fulla som kastruller blev vi och som bekant har lilla Karin en känslig mage vilket resulterade i lite spyor i vattnet, sedan väntade en tidig hemgång med mer spyor och snubbel inne på rummet. Mathildas kväll fortsatte och hon festade vidare med australienarna och dansade på scen och i ring. Hon fick sällskap hem och kom in på rummet, vem som släppte in henne är oklart. Morgonen efter vaknade vi iallafall upp liggandes som två små knyten, båda två i mathildas nederslaf. Vi var glada över att se varandra och insåg att det fanns en hel del minnesluckor från kvällen innan. Men oj vad kul vi hade det, många skratt, speciellt dagen efter!

lite bakis

Lite mindre bakis

Smarta som vi är hade vi bokat in en liten dagstur under vår bakisdag, 10.00 gick båten. Mathilda vinglade ner till köket och lyckades steka oss lite välbehövliga pannkakor(hälften av smeten hamnade på golvet) Turen vi åkte på var värdelös, vi mådde piss och den levererade inte alls det de hade lovat, det skulle vara häftig snorkling och 3-4h på en fin strand, vi uppfattade att vi satt på en restaurang mestadels av tiden.

inte så pigg

Bakisgott, väldigt god glass med kakor

Efter det var vi klara med bocas och var redo att bege oss mot Costa rica!