Var e vi på väg

En blogg om vår resa genom Syd och Centralamerika!

Granada 8-13/3

Publicerad 2014-03-29 15:33:00 i Allmänt

Granada, en fin och mysig kolonialstad. Det var inte vårat första intryck. Vi klev av bussen och möttes av mycket folk och ett slumområde. Vi fångades återigen in av en gubbe som visade oss till närmsta hostel, som låg mitt i marknaden. "Bra, här kan vi köpa frukt" sa Karin.

Konstig frukt, smakade som beska omogna äpplen, men kul!

På hostlet kunde vi få eget rum med toalett, även om toalettdörren endast var ett draperi. Det fanns även en pool och det var billigt. Vi börjar här tänkte vi och betalade för en natt.
Vi gav oss ut för att se oss om i staden och fick klämma oss fram bland folk i den stora marknaden. Där fanns allt från frukt, grönsaker, tandborstar, kyckling som gosade till sig i värmen, kläder, skor ja allt man kan behöva. Tillslut var vi igenom och framme vid ett fint lite torg. Första bästa restaurang slog vi oss ner på och beställde in tapas. Sen började helvetet. Försäljare i mängder stannade till, minst tio stycke som alla sålde nån slags lerduva som de förnöjt blåste i precis vid örat. Även ett par i äldre ålder ko fram med maracas och gitarr högt sjungandes på guantamera. Bara för att vi råkade slänga en blick för att se vad det var frågan om, så fick vi en privatkonsert. Inte vad vi önskade oss. Maten var dock väldigt god, men det gick inte att njuta eftersom barn började komma fram och tigga av maten. Var det här det underbara Nicaragua som alla talat så gott om?
Vi gick runt för att se oss om efter andra hotel, men hamnade istället på en glassbar. Tog oss ner till sjön för att se om de gick stt sola eller bada där. Det gjorde det inte! Men vi fick se lite nicakorpenfotboll som spelades nere vid vattnet. Karin tröttnade efter fem minuter och vi tog oss tillbaka till hotellet.
På kvällen tänkte vi gå ut och köpa något lätt, då upptäckte vi att vi verkligen bodde i den fattigare delen och det kändes inte riktigt tryggt att gå ut. Vi sa till varandra att vi måste byta boende. Det gjorde vi inte! Vi var alldeles för bekväma och gillade hostel. Istället gick vi inte ut på kvällarna och efter ett tag kände vi oss ändå hemma i den stora marknaden.
Vi letade upp chokladmuseet och hotellet som Hanna och bagge varit på för att boka in en massage. Där var vi en hel dag och åt frukostbuffé, hängde vid poolen och även om vi bokat likadan massage, så var de långt ifrån lika.
Karin fick en blind överviktig man som körde en helnäck massage med inslag av strech. Tur att han faktiskt vad blind!

Vi tänkte ta en utflykt till ett fint badställe, men killen vi pratade med var så off att vi struntade i det och hängde vid vår pool istället.

Det var kul att stanna till i en stad efter alla badorter, men efter ett par dagar började vi längta till stranden och bokade in två veckor på corn Island i Karibien.