Var e vi på väg

En blogg om vår resa genom Syd och Centralamerika!

La Paz + Copacabana

Publicerad 2014-01-15 16:51:43 i Allmänt

La Paz 5-7 jan

Bussresan till La Paz var den jobbigaste hittills. Doften inuti påminde om en nerpissad heltäckningsmatta på en Vikingline båt  och stolarna kan liknas vid Ryan airs flygstolar, lite onda gaser i magarna (Karins mage) var grädden på moset!

Vi kom fram runt sjusnåret på morgonen och lyckades ta oss till hostlet, vi fick frukost och gick sedan och deckade på vårat alldeles egna rum. Att ett halvruggigt rum kunde kännas så lyxigt, två stora sängar, egen toa och odubbade tv-serier och filmer, hallelujah!
 Som ett litet barn.

Första dagen råkade vi ut för den första förlusten, ett bankomatkort där vi hade vår gemensamma resekassa. Troligtvis glömdes kortet i automaten då glädjen av att pengarna kom gjorde att Karin tappade fokus från kortet. Tur i oturen så är iallafall alla pengar kvar i våra ägor, bara kortet som är förlorat, shit happens!

Till lunch avnjöt vi lamakebab och vi blev positivt överraskade. Köttet var saftigt och smakade inte alls skumt som man kanske hade kunnat tänka sig. Efter lunch köpte vi bananer och nötter för några ynka mynt, vi märker att vi har kommit till ett av de billigare länderna i sydamerika.

Dag två spenderades på stan, vi shoppade klassiska koftor, tyger och kuddfodral i typisk boliviansk stil. Nöjda och belåtna sjönk vi ner i våra sängar och blängde på tvn resten av dagen. Det bör tilläggas att vädret var ruskigt, 6-10 grader och mycket regnskurar så det fanns anledning att ligga inne på rummet.

inte lamnade vi rummet mycket

Copacabana 7-13 jan

Copacabana, en boliviansk ö som ligger i titicacasjön. Vi tog en buss för 35:- och för att komma över till ön så färdades vi i en separat liten träbåt och vår stora buss färdades på en rutten träflotte, det gick galant!

Från det att vi hoppade av våran buss tog det oss inte mer än 5 minuter innan vi var inne på vårat hotellrum. En snubbe från hotellet håvade in oss i en liten buss, en annan gubbe håvade ur väskorna ur bilen för att sedan låta en tjej släpa upp väskorna på rummet. Väldigt smidigt och uppskattat från vår sida. Att det väntade kabel-tv på rummet gjorde inte saken värre, vi njöt och var nog fortfarande slitna efter vår ökentur.

Det blev hela 6 nätter på det här stället, vi kände oss utmattade och tyckte att det skulle vara skönt att få landa lite på en och samma plats, och då passade ju ett eget hotellrum perfekt.
 Frukosten var den lyxigaste hittills, vi slog oss bara ned vid ett bord och sedan dukades det ena efter det andra fram, yoghurt,frukt,pannkaka m.m. Det enda negativa var att man inte kunde äta hur mycket man ville och att vi var tvugna att be om mer smör varje morgon. Gratis bananer och karameller fanns det också!

Andra dagen var det dags för en utflykt, vi valde den vanligaste som tog oss till ön isla del sol. Med oss från hotellet hade vi den finska tjejen Saara som pratade engelska med fin finsk brytning, det var kul att träffa en granne. Båten till ön var riktigt långsam och tråkig. Efter 3 timmar var vi framme och ihjälgasade av avgaser, vi tröck en macka och försökte förstå vad den spansktalande guiden sa, hopplöst. Så småningom förstod vi att vi hade två alternativ, antingen gå ca:30 min och se lite utsikt och sedan hänga vid hamnen eller gå en vandringsled från norra delen av ön till  den södra. Vi valde det sistnämnda, en vandring på dryga milen med många backar och trappsteg som skulle ta oss 3h att genomföra.
Det var inte många som valde att gå denna led och vikände oss starka oc duktiga. Vi befann oss alltså nu uppe på ett berg, på en ö, i vätldens högst belägna sjö i bergskedjan anderna. Vi knatade på i ett hyfsat tempo oc njöt av landskapet runtom, men den tunna luften och backiga led fick oss att stånka och utbrista en del " åh nej" när vi kunde se backarna framför.
Det gick bra iaf och efteråt kände vi att det var värt den långa båtresan.

Dagen efter trodde vi att vi skulle vakna upp med träningsvärk, men kände ingenting! istället började vi känna oss som bergsgetter och bestämde att vi skulle bestiga den höga kullen i stan. Vi hamnade med en grupp religiösa som sjöng sånger om Jesus och slängde stenar på statyer. Snabbt körde vi om denna grupp och efter ett tag var vi uppe. Heeelt sluuuut! vi fick sätta oss och hämta andan i flera minuter. Vi blev också irriterade när vi såg den ena gamlingen efter den andra komma upp. Hur pallar de?! Lite titt och bilder och sedan tog vi oss ner. Vaknade även upp efter detta utan träningsvärk. Är det nåt man inte får på hög höjd?

bara borjan..

Langa karin

Så mycket mer gjorde vi inte på ön utan slappade mest, kollade på tv och tog våra promenader längs vattnet. Det var skönt att bara kunna slappna av på ett ställe!

Somnade vid nio pa kvallen och vaknade halv sju pa mornarna av ljuset och fagelkvitter

Varje dag smorjde vi oss och var valdigt forsiktiga, anda var en tant tvungen att skaka pa huvudet at oss nar vi satte oss nagra minuter i solen.

Värt att berätta också är att vi åt vår första salchipapa, korvstrimlor med pommes, riktigt gott och billigt! 5-10 kr.