Var e vi på väg

En blogg om vår resa genom Syd och Centralamerika!

Salta, Argentina. 26-28dec

Publicerad 2013-12-28 20:33:00 i Allmänt

 
20 timmars bussresa till salta. Dubbade filmer, kakor och äckligt kaffe.
 
 
Dagens blogginlägg inleds med en kaffeutvärdering. När vi lämnade Sverige förstod vi att det svenska välbrygda (1 skopa för mycket )kaffet var ett minne blott och vi var beredda på blask. Fram tom Buenos Aires har det ändå varit hyffsad kvalitet, det har smakat kaffe men blaskigt. Det var efter kaffet på bussen till Salta som Mathilda uttryckte "det här är fan det värsta jag smakat på hela resan", då hade vi fått en varsin liten kopp som smakade skit. Jättesött och bara väldigt skum smak. Tvi! 
Kaffet som vi har fått på hostlet smakar inte heller kaffe, trist! 
 
Nog om kaffet, över till maten! 
Första dagen här i Salta träffade vi på en australiensare som visade oss runt. Vi käkade gott kött och drack öl, självklart av märket Salta! 
Vi har även provat på specialiteten empanadas, små piroger med fyllning så som kyckling, kött eller ost. Gott! 
 
Som dom glassmänniskor vi inte är gick vi också köpte en varsin sundae glassgrej. Uppbygd av en glasskula, brownie/maräng, en till glasskula, grädde och massa kola/chokladsås. Fy fan vad nöjda vi var efter den, jävligt god! 
 
 Helt galet mycket folk i glasskiosken!
 
 
 
 
Torget i salta
 
 
Dagens lättlunch. Superpancho.
 
 
 Tro det eller ej men vi har gjort annat än att bara äta. Vi var iväg på en heldagstur med guide och hela köret. 07.00 lämnade vi hostlet och efter en skumpig åktur befann vi oss bland mäktig natur. Berg som skiftade i rött, blått och grönt. Kaktusar i mängder och spottande lamor. Guiden snackade på om naturen, djuren och historier om folket. Vi hoppade in och ur bilen för att se de olika vyerna. Turen höll på i totalt 12h och vi skulle gissa på att vi sov 4-5h i den skumpiga bussen. 
 
 
 
 
 Vägen upp zzz..
 
3456m höjd.
 
 
Kaktusar.
 
 Var?
 
 
 
 
Kurragömma 
 
 Offertempel
 
Lilla byn cachi
 
 
Lite mer mat har vi visst att komma med. Vi hade ett lunchstopp vid en liten by. Här åt vi vällagad och hyfsat nyttig mat. En förrätt som bestod av en stor bit grillad fårost som smakade gott men väldigt fårigt. Varmrätten var canelonis (crepes med spenatfylling)och kycklingsallad med mycket fräscha grönsaker. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lennie

Publicerad 2013-12-28 20:49:50

Härligt! både väder och krubb ser gött ut :-)

Postat av: IsaBella

Publicerad 2013-12-28 22:30:26

Tim tyckte jag skulle ge ett mamma tips som gör kaffet drickbart här på vår hotellfrukost. Jag har med neskaffe som jag häller i för att göra det drickbart.

Postat av: IsaBella

Publicerad 2013-12-28 22:31:24

Tim tyckte jag skulle ge ett mamma tips som gör kaffet drickbart här på vår hotellfrukost. Jag har med neskaffe som jag häller i för att göra det drickbart.

Postat av: Lina

Publicerad 2013-12-29 09:43:54

Vilket äventyr! Så härligt det ser ut. Bussarna ser ju sköna ut, jag hade mer trott att de skulle vara olidliga, men vad vet jag?

Postat av: Lina

Publicerad 2013-12-29 09:44:12

Vilket äventyr! Så härligt det ser ut. Bussarna ser ju sköna ut, jag hade mer trott att de skulle vara olidliga, men vad vet jag?

Postat av: Alice

Publicerad 2013-12-29 23:53:32

Ni valde rätt vinter att åka för statusen i Stockholm är VART FAAN ÄR SNÖN!

Postat av: Ubbe

Publicerad 2014-01-03 23:27:01

Vågat att äta glass, som inte är i papper :) kanske ska testa i Thailand ändå. Hoppas allt är bra annars, vad ni nu är.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela